Jak z toho ven – z pluhu do paralelní stopy
Zásadním rozdílem v mezi paralelním a pluhovým postavením lyží, je postavení lyží na hranách v pluhu stojíme na tzv nesouhlasných hranách v paralelním postoji hraníme na souhlasných hranách.
Jednodušší je pokud učíme začátečníka, který si pluh osvojil jen jako snazší způsob zastavení a zatáčení. Nemá ještě vybudovaný návyk lyžovat v pluhovém postavení a snáze se tak učí lyžovat v paralelním postoji, pokud bude mít jistou, že dokáže bezpečně zatočit a zastavit.
V tomto případě pak zpravidla stačí zvětšit poloměr oblouků a nepatrně zvýšit rychlost. Díky tomu lyžaři nechávají samovolně sjet do paralelního postavení po překonání spádnice, odborně tomu říkáme oblouk z pluhu. Pak jen necháváme lyže sjíždět dříve po zahájení oblouku. Pluhu říkáme odborně přívrat a naším cílem je, aby přívratné postavení lyží se postupně zmenšovalo. Může to usnadnit i jízdě v rozšířená stopa, kdy se jakýkoli pohyb těžiště výrazněji projevuje v míře hranění a tím i zatáčení.
Pokud to, z jakéhokoli důvodu lyžařům nejde tak snadno, existuje propracovaná metodika, jak odnaučit pluh. Je vhodné si oblouk rozdělit do několika částí. Platí pravidlo, že nejdříve učíme prvky snazší a pak složitější. Snazší je vždy část oblouku od spádnice k vrstevnici. Můžeme tedy začít jen půl obloukem od spádnice, kdy zahájíme jízdu ze svahu dolů v pluhu aktivně zatáčíme a necháváme lyže sjet do paralelního postavení. Pro nácvik smýkání využíváme jízdu šikmo svahem a sesouvání. Pokud zvládáme oblouk od spádnice na obě strany, můžeme zkusit tzv. girlandy, tedy oblouky od svahu. Zahájíme jízdu ze svahu zatočíme na jednu stranu, například doprava, v dotočíme oblouk v paralelním postavení. Po té si v pluhu necháme sjet lyže doleva, tedy ke spádnici a a znovu doprava, od spádnice. V případě girland nepřekonáváme spádnici, v tom je jejich kouzlo, protože pro začínající lyžaře to znamená větší jistotu.
Když toto zvládneme, můžeme zahajovat oblouk v paralelním postavení lyží. Nejdříve zahajujeme oblouk pasivně, tedy jen v jízdě šikmo svahem odhraníme lyže a ty se sami stočí ke spádnici. Pak už jen točíme oblouk od spádnice. Postupně přidáváme míru aktivního otáčení lyží. V zásadě jezdíme dlouhé, později i středně dlouhé oblouky. Pro nácvik a výuku paralelních oblouků jsou vhodná cvičení Čáp (pedálování), Javlin a jízda v rozšířené stopě. Případně zařadit prvek oblouk z přívratu vyšší lyží.
Skupina nebo privátní výuka?
Snad každý, kdo přijde do lyžařské školy, se zeptá, jestli je lepší skupinová výuka nebo individuální kurz lyžování. A odpověď není zrovna nejsnazší.
Rozdíly ve výce dětí a dospělých
Dítě není jen malým dospělým, proto k výuce přistupujeme poměrně dost odlišně, děti „příliš neučte“ spíše je motivujte, dospělým hlavně dobře předvést
Bezpečnost při výuce lyžování
Nikdo nechce místo výuky a zážitků z lyžování řešit zranění nebo minimálně předčasný konec výuky. Proto je třeba mít na paměti pár zásad bezpečné výuky