Začínáme s lyžováním v pluhu nebo raději ne?
Začínáme s lyžováním v pluhu nebo raději ne Je celá řada způsobů jak začátečníky naučit lyžovat, obzvlášť v poslední době se objevuje řada alternativ a moderních způsobů výuky lyžování a snowboardingu. Není to však otázka jen posledních let, už počátcích lyžování vznikaly dva hlavní proudy.
Ve Skandinávii to byly kristiánky, tedy dnešním jazykem telemark v paralelní stopě. Proti tomu Česko – Rakouská Lilienfeldská škola přívratných, tedy pluhových oblouků.
Nechceme tu teď soudit, jestli je lepší učit pluh, či nikoli. Pro výuku bez pluhu potřebujete mít dokonalé podmínky. Hlavně profil sjezdových tratí, od nejmírnějších po strmější, ale vždy s dojezdem do roviny, aby žák sám zastavil.
Pokud takové podmínky máte, můžete těžit z hlavní devizy výuky bez pluhu, tedy nebudete žáka přeučovat do paralelní stopy. Protože ale v českých horách většina sjezdovek končí potokem nebo parkovištěm, myslím, že pluh je to co dá začátečníkům jistotu, že bezpečně zastaví a mohou se tak na lyžích cítit jistěji.
Díky širšímu postoji v pluhu má také jakýkoli pohyb těžiště velký vliv na hranění a tedy točení a brzdění lyží. V kostce bych doporučil všem, kdo nemá ideální podmínky, začít s pluhovým obloukem a usnadnit si tak zatáčení i brzdění. Nijak významně ale na něm nelpět, jakmile to půjde, nechávat lyže sjet se do paralelního postavení, pluh není naším cílem, ale prostředkem, záchrannou brzdou, jako svou jistotu.
Skupina nebo privátní výuka?
Snad každý, kdo přijde do lyžařské školy, se zeptá, jestli je lepší skupinová výuka nebo individuální kurz lyžování. A odpověď není zrovna nejsnazší.
Rozdíly ve výce dětí a dospělých
Dítě není jen malým dospělým, proto k výuce přistupujeme poměrně dost odlišně, děti „příliš neučte“ spíše je motivujte, dospělým hlavně dobře předvést
Bezpečnost při výuce lyžování
Nikdo nechce místo výuky a zážitků z lyžování řešit zranění nebo minimálně předčasný konec výuky. Proto je třeba mít na paměti pár zásad bezpečné výuky